Cyberprzemoc

Szanowni Państwo,

W świetle ostatnich doniesień prasowych, telewizyjnych i internetowych  na temat zagrożeń cyberświata zwracamy się do Państwa z serdeczną prośbą o zwrócenie szczególnej uwagi na działalność Państwa dzieci w sieci. Szkoła przeprowadziła we wrześniu 2016 roku analizę dotyczącą korzystania przez Państwa dzieci z zasobów Internetu i z troską zauważamy, ze coraz więcej dzieci i coraz częściej nadmiernie korzysta z Internetu i telefonów komórkowych. Zaskakującym dla Państwa może być fakt, iż 94%  uczniów deklaruje korzystanie z telefonu komórkowego z dostępem do Internetu, zaś aż 92% respondentów używa go codziennie. Użycie Internetu przez młodzież jest bardzo duże, z Internetu szerokopasmowego korzysta blisko 73% badanych, z Internetu mobilnego zaś 79%. Cyberprzemoc rówieśnicza często jest zjawiskiem występującym na portalach społecznościowych istotną dla charakterystyki grupy badawczej informacją jest więc fakt, że 91% badanych uczniów deklaruje posiadanie co najmniej jednego konta na portalu społecznościowym oraz to, że 274 badanych podaje iż korzysta z tych kont codziennie. Badani uczniowie spędzają korzystając z Internetu w dni nauki szkolnej średnio 5,5 godziny, natomiast w dni wolne średnio 8,5 godziny. Niepokojącym jest, że 11 uczniów deklaruje bycie podłączonym do sieci 24 godziny na dobę w dni nauki szkolnej, zaś aż 33 osoby w dni wolne od szkoły. Z przeprowadzonych badań wynika także, że nie ma uczniów, którzy nie powstrzymują się od korzystania z Internetu w weekendy i święta. Sytuacja panująca obecnie wśród uczniów naszego gimnazjum jest dla nas bardzo niepokojąca, dlatego też prosimy bardzo o zwrócenie szczególnej uwagi na czas spędzany przez Państwa dzieci w sieci.

Dodatkowo wiadomym jest, że gry komputerowe i gry wideo to bardzo popularna forma rozrywki wśród młodych ludzi. Faktem jest, że gry komputerowe mogą wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci. Wpływają one pozytywnie na: spostrzegawczość, reakcje na bodźce, zdolności przestrzenne, procesy myślowe oraz koncentrację uwagi. Poprawiają refleks i koordynację wzrokowo-ruchową oraz ćwiczą umiejętność współdziałania w grupie. Jednak nadmierne granie może powodować problemy z koncentracją uwagi przez dłuższy czas, zaniedbywania nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami. Może ono prowadzić również do rezygnacji z innych zainteresowań, a nawet zaniedbywania czynności takich, jak jedzenie czy sen. W skrajnych przypadkach doprowadzić nawet
do uzależnienia.

Jako, że Państwa dzieci są w wieku nastoletnim to Państwo jesteście odpowiedzialni za wybór właściwych dla Państwa rozrywek. Aby pomóc Państwu wybrać odpowiednie gry do wieku
w naszym kraju wiele gier komputerowych oznaczonych jest wg systemu PEGI (Pan-European Game Information). Jest to ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier stworzony przez producentów gier w celu udzielenia rodzicom w Europie pomocy w podejmowaniu świadomych decyzji o zakupie gier komputerowych. Symbole PEGI znajdują się na opakowaniu gry. Wskazują one następujące kategorie wiekowe: 3, 7, 12, 16 i 18 lat, nadane zgodnie z zawartością gry i poziomem rozwoju młodego użytkownika. Na stronie internetowej www.pegi.info można sprawdzić klasyfikację gry i jej kategorię wiekową. W systemie PEGI poza klasyfikacją wiekową można znaleźć oznaczenia informujące o potencjalnie szkodliwych treściach występujących w grze, takich jak przemoc, wulgaryzmy czy hazard. Przed zakupem gry warto zapoznać się z jej klasyfikacją, aby podjąć przemyślaną decyzję, tak by być pewnym że gra będzie dla Państwa dziecka odpowiednia

Gry zawierające agresję i brutalną przemoc powodują wzrost poziomu agresji u dzieci, uczą wrogich zachowań wobec innych ludzi oraz tego, że jedynym sposobem na rozwiązywanie problemów jest używanie siły. Media donoszą o nowej grze pn. „Blue Whale Challenge” czyli „niebieski wieloryb”, która pojawiła się w Internecie i zagraża życiu dzieci oraz nastolatków. Z doniesień medialnych wynika, że początek gry miał miejsce w Rosji, gdzie już ponad setka młodych internautów popełniła samobójstwo.  Z doniesień medialnych wynika, że gra jest bardzo popularna i wzbudza coraz większe zainteresowanie młodych internautów. Psychologowie ostrzegają, że szczególnie narażone na udział w grze są osoby o niskiej samoocenie, zamknięte w sobie, choć nie zawsze jest to wyznacznikiem narażenia.

Zdając sobie sprawę z wagi omawianych sytuacji chcielibyśmy Państwu przekazać informacje dotyczące zachowania bezpieczeństwa w korzystaniu z gier komputerowych i Internetu ( w tym telefonów komórkowych)

  • Należy określić zasady dotyczące czasu, jaki Państwa dziecko może przeznaczać na gry komputerowe, Internet i telefon
  • Zadbajcie Państwo o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji z tej formy spędzania czasu.
  • Zainteresujcie się Państwo, w co gra Wasze dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiajcie z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdźcie, czego może się z nich nauczyć, jakie treści przegląda w sieci
  • Zanim kupicie swojemu dziecku grę, upewnijcie się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może Wam w tym pomóc system oceny gier PEGI. Przed zakupem telefonu ustalcie Państwo zasady korzystania z niego
  • Zwróćcie uwagę, czy w zachowaniu Waszego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od komputera, czy telefonu.
  • Upewnijcie się, że Wasze dziecko z powodu grania i korzystania z sieci nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych, czy nie zaniedbuje posiłków i snu.

Gdzie można uzyskać pomoc?

W celu uzyskania porad i wskazówek rodzice mogą dzwonić pod nr telefonu 800 100 100, oferujący bezpłatną i anonimową pomoc dla dorosłych (rodziców, nauczycieli, pedagogów). Dzieci i młodzież, którzy potrzebują pomocy, chcą z kimś porozmawiać o swoich problemach mogą dzwonić pod nr telefonu 800 121212  (Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Rzecznika Praw Dziecka) lub 116 111. Zawsze możecie też Państwo zgłosić się o pomoc do szkoły.

Nie zapominajmy, że problemy dzieci i młodzieży, mimo że dla nas dorosłych wydają się błahe i nieistotne, dla nich mogą być bardzo poważne, niekiedy wydają się być sytuacją bez wyjścia.