WAKACJE TO NIE TYLKO CZAS ODPOCZYNKU…..
Dla grupy nauczycieli naszej szkoły był to czas mobilności w ramach projektu finansowanego przez Unię Europejską i Fundację Rozwoju Systemu Edukacji „Synergia odmłodzi – szkole nie zaszkodzi” autorstwa pani Karoliny Potockiej. Jego najistotniejszymi celami są:
- edukacja międzykulturowa i międzypokoleniowa oraz uczenie się przez całe życie,
- uczenie się języków obcych,
- TIK – nowe technologie – kompetencje cyfrowe.
Już 8 lipca 2019 r. rozpoczęła się pierwsza z mobilności. Pani Karolina Potocka wzięła udział w dwutygodniowym ART HISTORY COURSE w Wenecji organizowanym przez Instituto Venezia - Scuola di lingua e cultura italiana.
Kolejnym celem była Malta, gdzie 28 lipca 2019 r. dotarły panie Katarzyna Konieczna i Hanna Warchoł. Ich celem było doskonalenie kompetencji językowych oraz poznanie kultury i historii tej pięknej wyspy. Obie Panie w Easy School of Languages w Valletcie ukończyły dwutygodniowy kurs ENGLISH LANGUAGE DEVELOPMENT FOR TEACHERS & STAFF WORKING IN EDUCATION.
Maltę odwiedziły również panie Karolina Potocka i Izabella Kostrzewa. W dniach 19-23 sierpnia 2019 r. zgłębiały tajniki nowych technologii i doskonaliły swoje kompetencje cyfrowe na kursie ICT – SKILLS MAKING USE OF TECHNOLOGY TOOLS w St Julian’s organizowanym przez ETI Executive Training Institute Malta.
Dla każdej z uczestniczek mobilności były niezapomnianymi chwilami, o czym najlepiej świadczą ich słowa:
,, Tylko o Księżycu powinniśmy uczyć się z podręcznika, ponieważ dotarcie na jego powierzchnię jest karkołomne. Reprodukcja pokazana w książce to nie jest obraz na desce, muzykę Vivaldiego należy usłyszeć w kościele… Zamiast ciągle zadawać głupie pytanie, czy Wenecja śmierdzi, można opłynąć ją gondolami, odnaleźć północ i samemu zastanowić się nad urbanistyką miasta. Można sprawdzić, o której godzinie za miesiąc zniknie pod wodą – bo według ,,oczytanych’’ jest tak źle. Człowiek szybciej zapamięta słowo ,,topografia”, gdy się zgubi, a człowiek zwany nastolatkiem, ocknie się, gdy przypomni sobie lekcje o migracjach czy bezrobociu. Może stanie się coś bardziej oczekiwanego, coś z nudnych lekcji religii: porozmawia z mieszkańcem Afryki.
Spacer po budynku Scuola Grande di San Rococo pozostawi cię z uniesiona głową – Tintoretto wielki, Tintoretto wojowniczy. Trzy godziny wśród błękitnych madonn Belliniego da spokój i zapomnienie, a zdobne i ażurowe palazza przypomną, jak piękna była kiedyś Wenecja.
Z doktorem archeologii i architektury, także z magistrem historii sztuki zwiedziłam wszystkie najważniejsze obiekty. Porozmawiałam o problemach miasta (trudno uwierzyć, że mewy połykają kości od kurczaka i porywają kawałki pizzy). W trakcie zajęć przypomniałam sobie wcześniej wyuczone koniugacje i deklinacje. Uczyłam się języka codzienności, architektury i sztuki. W pamięci pozostawiłam słowa rzadko używane, których nie używałabym w polskiej szkole językowej. Korzystając z wiedzy zagranicznych nauczycieli, z gościnności autochtonów i z dotacji unijnych zamierzam dalej uczyć się o swoim kontynencie. ” (p. Karolina Potocka)
„Wspaniałe dwa tygodnie spędzone na urokliwej Malcie pozwoliły mi doświadczyć niezwykłej atmosfery tego miejsca... Możliwość uczestniczenia w kursie języka angielskiego, nie tylko pozwoliła mi na rozwijanie umiejętności językowych, ale także na przełamanie osobistych barier, gdy byłam zmuszona porozumiewać się w tym języku. Poznanie bogatej i fascynującej kultury Malty z pewnością ułatwił fakt, że mieszkałam u maltańskiej rodziny i dzięki tym miłym ludziom mogłam poczuć się jak w "domu". Czas spędzony na wyspie, uczestnictwo w profesjonalnie prowadzonych zajęciach językowych skłania mnie do refleksji: z pewnością kiedyś tam wrócę...” (p. Katarzyna Konieczna)
„Malta – słońce, słońce i jeszcze raz słońce! Ta piękna wyspa skradła moje serce. Jej niezwykła architektura, wspaniała i nadal nieodkryta historia, kultura i niezwykli ludzie były powodem wielu zachwytów i wzruszeń oraz tłem dla głównego celu mojej podróży – zacznę mówić po angielsku. Mój ambitny plan zrealizowałam dzięki niezwykłym ludziom poznanym w Easy School of Languages, gościnności host family, która chętnie opowiadała o życiu na Malcie, jej kulturze i obyczajach oraz codziennej eksploracji wyspy w doborowym towarzystwie . Udział w projekcie okazał się strzałem w dziesiątkę!” (p. Hanna Warchoł)
„Pierwszy raz brałam udział w takim projekcie i musze przyznać, że na pewno będę brać udział w kolejnych. Zajęcia były prowadzone bardzo fachowo i zawsze mogliśmy liczyć na pomoc trenera. Myślę, że dzięki aplikacjom, które nauczyłam się tworzyć i stronom internetowym moje lekcje będą ciekawsze i bardziej motywujące dla moich uczniów.”(p. Izabella Kostrzewa)
,, W szybki i zorganizowany sposób nauczyłam się, jak wykorzystać nowe aplikacje do wielu nowych czynności. Praktyczne ćwiczenia i spokojny wykład prowadzącej pozwoliły na zdobycie wielu przydatnych w mojej pracy umiejętności. Umiem stworzyć stronę internetową. Pracowałam nad tworzeniem bloga. Wiem, jak urozmaicić lekcje poprzez wymyślenie historyjki komiksowej z użyciem awatarów, różnych kształtów postaci. Nauczyłam się jak korzystać z Learning Apps. Przyjazne okazało się nagrywanie filmów, nagrań demo, videklipów czy samego dźwięku. Bardzo przydatna w przyszłości będzie umiejętność przegrywania, przenoszenia danych czy miksowania.
Dodatkowo poznałam kulturę Malty, jej primo place w rozwoju cywilizacji. Zdałam sobie sprawę z tego, odwiedzam miejsce jakoby już nieeuropejskie – rozgrzane jak Afryka, nie tak bardzo przyjazne i momentami zbyt monumentalne, także ubogie w dzieła sztuki i galerie.”
(p. Karolina Potocka)
Relacje uczestniczek dowodzą, że był to niezwykły sposób na zdobywanie nowych umiejętności, wiedzy i doświadczeń, które przyczynią się do podniesienia jakości pracy w rozpoczynającym się właśnie nowym roku szkolnym.